Inom rallysporten finns en imponerande variation av bilar som används för att tävla på olika terräng och i olika klimat. Här är en översikt över några av de olika sorters bilar som används som rallybilar:
Grupp A: Denna klass omfattar bilar som i stort sett är baserade på produktionsmodeller och som har vissa tekniska förbättringar för att kunna tävla i rally. Grupp A-bilar är relativt nära standardbilar i sina specifikationer och inkluderar modeller som Subaru Impreza och Mitsubishi Lancer Evolution.
Grupp N: Även känd som ”produktionsklassen”, är Grupp N-bilar nära standardbilar i tekniska aspekter. De genomgår endast små förändringar för att förbättra deras hållbarhet och prestanda. Detta gör det möjligt för amatörer att delta i rally med relativt prisvärda fordon.
Grupp R: Grupp R-bilar är baserade på mindre och mindre kraftfulla bilar än de i Grupp A eller WRC-klassen. Dessa fordon har även en begränsad mängd tekniska modifieringar för att hålla kostnaderna nere och främja tävling på regional nivå.
WRC (World Rally Car): WRC-klassen är den mest prestigefyllda inom rallysporten. Dessa bilar är kraftfulla och högteknologiska med fyrahjulsdrift och turboladdade motorer. Modeller som Ford Fiesta WRC, Toyota Yaris WRC och Hyundai i20 WRC tävlar i den här kategorin.
Historiska rallybilar: Många rallytävlingar inkluderar också klasser för äldre och historiska bilar. Detta gör att äldre modeller som Lancia Stratos, Ford Escort RS och Audi Quattro kan tävla och hylla rallysportens historia.
Crosskarts och buggybilar: Vissa rallytävlingar har också klasser för mindre fordon som crosskarts och buggybilar. Dessa är små, lätta och mycket agila fordon som är utmärkta för att hantera tuff terräng.
Denna mångfald av rallybilar speglar den breda skalan av utmaningar och terräng som förarna ställs inför under rallytävlingar runt om i världen. Oavsett vilken typ av bil som används, är rallysporten en plattform för förare och team att visa sin skicklighet och beslutsamhet.